Torstain elokuvapäivä!


THE BLUES BROTHER

Ohjaaja: John Landisin
Pääroolitt: John Belushi,
                 Dan Aykroyd
Budjetti: 30 000 000 USD

Vaikka olin sinnikkäästi vannottanut itselleni, etten koskaan katso kyseistä elokuvaa, jouduin sen kuitenkin pakon sanelemana koulussa katsomaan elokuva kurssilla.
Leffakurssin tarkoituksena on tarkastella elokuvassa vilistävien lavasteiden loistoa.

Elokuva etenee kahden veljeksen yrittäessä pelastaa orpokotia, joka on jäämässä vararikkoon.
Miehet kasaavat vanhan bändinsä kasaan ja musiikin voimin alkavat kerätä varoja orpokodille.
Tästä elokuvasta ei puutu blues:a, räjähteleviä poliisiautoja eikä hurjia stuntteja.

The Blues brothers:ssa kuvatut kahvilat, kauppakeskukset, kadut yms. kuvattiin oikeissa ympäristöissä Chicagossa, Illinoisin osavaltiossa. Elokuva ilmestyi 1980.

STUNTIT
Blues brothersissa nähdään monta päätähuimaavaa stunttia, joista mielestäni jännittävin oli kohtaus jossa auto putoa todella korkealta maantasalle. Stuntti oli tehty siten, että autoa laskettiin vauhdilla helikopterista. Myös poliisiautoja romuttuu ja lennätetään katolleen... "muutama."
Stunteissa käytettiin yli 40:tä eri stunttien tekijää.
Poliisiautoja romutettiin 60 kpl.

                                                             THE  BLUESMOBILE
Blues brothers elokuvassa rakennettuja lavasteita löytyi todella vähän. Yksi lavastettu kohtaus loisti selvästi kuitenkin ylitse muiden. The Bluesmobile autoa oli viritelty kuukausi kohtaukseen, jossa auto hajoaa näyttävästi tielle päähenkilöiden paetessa poliiseja. Elokuvassa käytettiin The bluesmobile autona 13 eri poistettua Dodge Monacoa.


OSTOSKESKUS
Vauhdikkaimpia kohtia elokuvassa on, kun veljekset pakenevat poliisia autolla ostoskeskuksessa.
Kojut lentelevät, ihmiset kiljuvat ja ryntäilevät pois autojen alta.
Toivottavasti kohtausta ei jouduttu kuvaamaan useaan otteeseen, sillä autojen kaahailusta jäi aikamoinen sotku. Luulen että kohdat joissa autot ajavat kauppojen ikkunoiden/ seinien läpi on lavastettu.
Elokuvan loppua kohden mentäessä on lavastettu kohtaus, jossa bändi alkaa soittamaan yleisölle hyväntekeväisyys keikkaansa. Kun esirippu aukeaa bändin pojat kuvittelevat itselleen valkoiset puvut, soittajille pienet loossit ja yöllinen ledikaupunki loistaa soittajien takana. Bändin fiilisteltäessä he saavat kuitenkin pian herätä todellisuutten heidän soittaessa ihan normaleissa mustissa puvuissaan ilman juhlallisia lisiä.



Rakennettujen lavasteiden määrästä elokuva oli ehkä aika kehno, mutta kokonaisuutena elokuva yllätti silti positiivisesti. Musiikit olivat todella viihdyttäviä, sekä hurjat stuntit saivat silmät pysymään hyvin ruudussa.

(Ehkä erehdyn katsomaan ko. elokuvan joskus toistamiseen jatko osan kera.)

Tähdet: *** 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HYVÄT PAHAT JA RUMAT

Ohjaaja: Sergio Leone
Pääroolit: Clint Eastwoo,
Eli Wallach, Lee Van Cleef
Budjetti: 1 300 000 USD

Tämä elokuva on yksi tunnetuimmista italialaisita lännenelokuvista kautta maan. Hyvät pahat ja rumat ilmestyi elokuvateattereihin 1966, mutta ei tuottanut aluksi suurta suosiota katsojien keskuudessa.

Elokuva sijoittuu New Mexico:n vuodelle 1862, jossa kolme miestä seikkailee keskellä yhdysvaltain sisällissotaa, etsien etelävaltioiden armeijalta varastettuja rahasäkkejä.

Elokuvassa on paljon hyviä lavastettuja kohtauksia, joita tutkailla elokuvan aikana. Mieleen painuvimmat kohtaukset olivat silta joka räjähtää elokuvassa, huone joka on jaettu ovelasti osiin katosta tulevilla kaarilla, kaupunki joka on sodan jälkeen aikamoinen sekamelska, sekä lopussa hautausmaalla kuvattu kohtaus.

(kuva 1.)

Hyvin elokuvan alussa (kuva 1.) tulee kohtaus, jossa kuvataan paikallista taloa. Talo näyttää käytännössä putkelta, mutta se oli hienosti jaettu huoneisiin kuvassa näkyvillä kaarilla.
Mikäli katsoja on silmä tarkkana voi huomata kuinka sekavasti valoja käytetään tässä elokuvan kohtauksessa. Toisinaan esineistä heijastuu varjoja ja sekunin päästä varjoa ei enää näy.

KAUPUNKI
Kun kaupunki oli jäänyt sodan jalkoihin oli pommitetut talot lavastettu erikoisesti. Yhdessä kohtaa näkyy talo, jonka katon läpi on selvästi lentänyt joku pommi tuhoten kattoon ammottavan aukon. Kattoon oli lavastettu lautoja törröttämään ylöspäin, mutta veikkaan, että oikeassa räjähdykessä laudat tuskin nousisivat ylös. Vaikka lavastus ei ollut realistinen, se toimi silti hyvin elokuvassa.(kuva 2.)
Kaupungin eri vaiheita tarkasteltaessa tarkka silmäinen saattoi huomata, kuinka suppea kuvauspaikka oikeasti oli ja kuinka kaksi eri kaupunkia oli kuvattu samoilla lavaseilla.
Ulkona kuvatuissa kohtauksissa ei kuvaaja ollut ihan tarkkana, koska välillä saattoi aavikoilla näkyä kaukaisuudessa pieniä maataloja, jotka eivät maisemaan kuuluneet.
Lähes kaikkien elokuvassa käytettyjen huoneiden pinnat oli epämääräisesti roiskittu maaleilla saaden aikaan ajanpatinaa. Lavastukset olivat kuitenkin kohtuu olemattomia.

SILTA
Sillalla kuvatussa kohtauksessa on käytetty apuna 1500 sotilasta. Ennen kuin kamerat olivat valmiina kuvaamaan oli silta räjäytetty vahingossa ennen aikojaan, jonka seurauksena sotilaat rakensivat sillan uudelleen. Elokuvassa näkyvä räjäytys on siis ihka oikea räjäytys, jossa roinaa lentää yllättävänkin paljon ja kauas. Jos itse olisin ollut elokuvassa esiintyvä Ruma, en olisi jäänyt sillan räjähtäessä pyrstö pitkälle. (kuva 3.)

(kuva 3.)

(kuva 4.)

HAUTAUSMAA
Tunnilla yhdessä hämmästelimme, kuinka paljon avustajia on tarvittu hautausmaalla kuvattuun kohtaukseen, jossa ristejä on tehty muutama sata...(kuva 4.) Ristejä ei suinkaan oltu satunnaisesti heitetty pitkin poikin, vaan kivisestä ympyrästä ristit lähtivät kohtuu tarkassa linjassa tehden isomman ympyrän. Mahtavaa! Samaa ymprää toistettiin myös kohtauksessa, jossa pieni poika pyörittää aasia narunpäässä kivistä tehdyn ympyrän reunoilla.

Vaikka elokuva oli välillä hyvin hidas tempoinen, suosittelen sen kaikki katsomaan edes hurjan
kojootin ujellus-tunnarin vuoksi.

Tähdet: ** ½
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



MOULIN ROUGE!

Ohjaaja: Baz Luhrmann
Pääroolit: Nicole Kidman, Ewan McGregor
Budjetti: n. 50 miljoonaa dollaria

Elokuva Moulin Rouge (punainen mylly) ilmestyi 2001.
Elokuva voitti ilmestyttyään palkinnot parhaasta lavastuksesta ja parhaasta puvustuksesta eikä suotta, sillä elokuvasta ei värien loistoa ja tunnelmaa puutu.

Moulin Rougen ympärillä sykkii musiikin täyteinen herkkä rakkaustarina, jossa nuori kirjailija Christian rakastuu armottomasti kabaree näyttelijään ja kurtisaaniin, Satineen. Kaunottaren tehtävä kuitenkin on maksusta viihdyttää miehiä ja rahasta saada heidät rakastumaan. Satinen luullessa Christiania varakkaaksi herttuaksi hän yrittää saada miehen maksamaan sievoisen summan rahaa saadakseen muutettua moulin rougen teatteriksi. Ennenkuin Satine tajuaa "herttuan"
 olevankin vain kirjailija on hän jo korviaan myöten rakastunut Christianiin.

(Herttua ja Satin)

 Kaiken tanssin, laulun ja rakkauden myllerryksessä julma Herttua haluaa rahoittaa Moulin rougen teatteri hankkeen, mutta haluaa vastapalvelukseksi Satinen ja hänen rakkauden itselleen.
Siinä onkin sitten soppa valmiiksi keitettynä... Sen enempää juonta paljastamatta suosittelenkin lämpimästi katsomaan tämän ihanan romanttisen ja kyyneleitä vuodattavan elokuvan niille, jotka eivät ole sitä katsoneet.
( Ja ne jotka ovat jo ko. leffan nähnyt... katsokaa se uudelleen ja tarkkailkaa lavasteita ja asuja.)

KAUPUNKI
Lavasteet elokuvassa ovat ihan mielettömät, en voi muuta sanoa. 
Koko elokuva on kuvattu studiossa, eli aitoja kuvaus paikkoja ei ole käytetty.
Monessa kohtaa näytetään pariisia ja sen kaupungin loistoa yläperspektiivistä. Tuolloin kuvauksiin on käytetty pienempää pienoismallia kaupungista. Oletan että myös ihan elokuvan alussa on käytetty pienempää pienoismallia, jossa on kuvattu punaistenlyhtyjen aluetta, baareja yms.
Kaupungista on suurempikin pienoismalli, jota on käytetty kohtauksissa joissa ihmiset on taloissa sisällä, mm. kohtaus kun useaan otteeseen Christiania kuvataan hotellinsa ikkunalla.

(kohtaus jossa Christian ja Satin laulelee eiffeltornin juurella.)

HERTTUAN LINNA
Herttuan linna on sävyiltään harmaa, kylmä ja kolkon oloinen. Pyöreä huone on hyvin pelkistetty. Linnan tunnelma kuvastaa hyvin Herttuan luonnetta ja olemusta.

MYLLY
Suurin osa kohtauksista sijoittuu kabaree tanssipaikkaan jossa sisustus on todella teatraalinen, sirkusmainen ja ehkä hieman kuninkaallinenkin. Väreissä on käytetty paljon tumman punaista, kultaa ja runsaasti pieniä valoja.Verhoilla oli saatu kauniisti luotua lavastuksen ulkonäköön pehmäyttä. Tanssijoiden asut kruunaavat vielä tanssisalin kokonaisuuden.

(kabaree tanssijat)

(tanssisali)

ELEFANTTIHUONE
Satinen huone on myös todella näyttävä. Sääli etten löytänyt mistään hyvää kuvaa elefantinmuotoisesta huoneesta, sillä se olisi ollut näyttämisen arvoinen. Kohtauksia kuvatessa, jossa näyttelijät ovat norsun "katolla" on käytetty turvavaljaita turvallisuuden vuoksi, sillä rakennelma on ollut todella korkea.
 Huoneen sisältä löytyy paljon yksityiskohtia, koukeroita, lamppuja yms.. Alemmassa kuvassa näkyykin hieman huoneen loistoa, jossa on joksenkin itämaista tunnelmaa. Huone oli jaettu sydämen muotoisilla väliseinillä osiin, tilantuntua antamaan.

(Christian elefanttihuoneen sisällä)

Ihana elokuva, katsokaa ja nauttikaa.
 (mutta älkää saako mikreeniä tai tulko merisairaaksi kuvan vilistäessä välillä todella vauhdikkaasti.)


Pala historiaa: Moulin rouge sijaitsee Pariisissa, Pigallen punaistenlyhtyjen alueella. Punainen mylly oli erittäin suosittu kabaree tanssin mekka, joka edusti boheemia elämäntapaa.
Nykyään paikka on suosittu turisti kohde.

ps. anteeksi mahdolliset kirjoitus virheet, niitä riittä jatkossakin.

Tähdet: ****

------------------------------------------------------------------------------------------------------------



MAMMA MIA!

Ohjaaja: Phykkida Lloyd
Pääroolit: Meryl Streep, Amanda Seyfried,Christine Baranski, 
Julie Walters, Dominic Cooper, Pierce Brosnan, Colin Firth, 
Stellan Skarsgård, Philip Michael, Ashley Lilley, Rachel McDowall
Budjetti: 52 miljoonaa dollaria
 
Mamma mia!- elokuva ilmestyi 2008. 
Tämä musikaali oli ilmestymisensä jälkeen 14 maassa katsotuin elokuva.
Elokuva oli myös tuottoisampi kuin monet muut ja meni mm. Titanic- elokuvan edelle.
Mamma mia elokuva kertoo ABBA:n laulujen voimin tarinaa Sophie tytöstä, joka haluaa epätoivoisesti tietää kuka hänen isänsä on. Sophie on menossa naimisiin ja äitinsä yllätykseksi
(ja kauhuksi) hän kutsuu kirjeitse kolme isä ehdokastaan juhlimaan häitä. Häät lähestyvät ja isä ehdokkaat saapuvat Kreikkaan Kalokairin saarelle tekemään tuttavuutta Sophieen
 (kenenkään tietämättä hänen olevan mahdollinen tytär ehdokas) ja vanhaan vosuunsa sophien äitiin, Donnaan. Donna oli nuorena kohdannut miehet jo kyseisellä Kalokairin saarella jonne oli jälkeen päin perustanut oman hotellin siinä toivossa, että turistit innostuisivat saarella sijaitsevasta Afroditen lähteestä.
Tämä humoristinen musikaali tempaa mukaansa ja saa varmasti ulvomaan ABBA:n lauluja mikäli niistä yhdenkin olet joskus kuullut. Yhdet häät perutaan ja toiset järjestetään silmän räpäyksessä. 
Kuka saa ja kenet, katso elokuvat Mamma Mia!

(kuvassa kaikki elokuvan päähahmot)

HOTELLI
Elokuva on suurimmaksi osaksi kuvattu studiossa.
Donnan pitämä hotelli Kolakairin saarella on tehty kokonaan lavasteisiin eli melkein kaikki pihakohtauksetkin on kuvattu studiossa. Studioon oli tuotu runsaasti eläviä kasveja mm. oliivipuita, jotta ympäristö saatiin näyttämään mahdollisimman aidolta. Vaikka elokuvassa ollaan Kolakairin saarella on kohtaukset oikeasti kuvattu Skopeloksen saarella, Kerikassa.

Alemmassa kuvassa näkyvä kivinen lattia oli mielestäni epäonnistunut teennisen ulkonäkönsä vuoksi.


Lavasteissa on onnistuttu hyvin kopioimaan kreikkalaista tyyliä niin talojen ulkoasuissa, kuin sisällä kuvatuissa kohtauksissa. Sisätiloissa oli käytetty paljon väreinä valkoista ja vaaleansinistä, jonka ansiosta ainakin itselleni tuli mielikuva pihalla kuohuavasta merestä. Ikkunoiden ja ovienpielet ulkopuolelta oli saatu näyttämään aidosti vanhoilta ja kuluneilta.
Monessa kohtaa näkyy myös ihanan värikkäitä mosaiikein koristeltuja seiniä ja lattioita.

 (lähes kaikki merikohtaukset kuvattu oli oikeissa paikoissa)

Välillä taustalla kuohuu oikea meri, mutta mitä kauempaa kohtausta oli merestä kuvattu sitä todennäköisemmin taustalla näkyi merimaisemainen fondi.


Iltakohtauksissa oli ovelasti huijattu katosjan silmää monenlaisilla valoilla välilä taidokkaasti ja välillä vähemmän taidokkaasti. Ylemmässä kuvassa tuskin pienet valot tanssijoiden ympärillä saavat aikaan valtavat discovalot heijastumaan lattialle. Tämä oli kohtaus mitä en itse elokuvaa tutkiessa ehtinyt huomata, mutta sai kohtausta katsoessa hyvän fiiliksen.
Häiden jälkeinen "tunnelmallinen" kohta taas menee ihan mönkään valojen suhteen, kun taivaalla loistavat ledit yrittävät epätoivoisesti esittää tähtiä. Sen huomasi tälläinen vähemmän ammattilainenkin. Kokonaisuudessaan lavasteissa oli onnistuttu loistavasti, enkä välttämättä olisi tajunnut että kyse on lavasteista jos asiaan ei olisi pitänyt kiinniittää huomiota.
Mahtavaa!

Elokuva tehtiin musikaali näytelmän pohjalta.

Tähdet: ***

------------------------------------------------------------------------------------------------------------





AMÉLIE

OhjaajaJean-Pierre Jeunet
Pääroolit: Audrey Tautou,
 Mathieu Kassovitz
 Budjetti: 11 400 000 €

Tämä ransakalainen romanttinen komedia ilmestyi vuonna 2001 ja sai heti kriitikoiden ylistyksen.

 Tarina alkaa pienestä ranskalaiskylästä  Montmartresta 1970-luvulta, jolloin elokuvan päähahmo Amélie on  vielä pieni lapsi. Amélie joutuu viettämään koko lapsuutensa mielikuvitusolentojen seurassa, sillä hän käy äitinsä opettamaa kotikoulua eikä koulutovereita ole.

Osan lapsuudestaan Amélie viettää kuitenkin kahden isänsä kanssa, äidin kuoltua onnettomuudessa.
(ja hyvin erikoisessa sellaisessa...)

Aikuisiällä ujo Amélie työskentelee ihanan pienessä ja idyllisessä kahvilassa, Café des 2 Moulinssa.
( ~ kaksi punaista myllyä.)

Eräänä iltana Amélien tehdessä iltatoimia hänen käsistään tippuu hajuvesipullon korkki, joka osuessaan seinään irrottaa pienen kaakelin. Amélien nostaessa korkkia hän huomaa kaakelin takana seinässä olevan reijän. Mystisestä seinän reijästä hän löytää pienen peltirasian, jonka muuan pikkupoika kätki sinne 40 vuotta sitten. Amélie päättää antaa hyvän kiertää ja etsii käsiinsä miehen, joka rasian oli aikanaan kätkenyt. Elokuvan aikana hän auttaa muitakin kyläläisiä heidän vuosia muhineissa ongelmissaan.

Amélie törmää sattumalta mieheen, joka keräilee ihmisten roskiin heittämiä passikuvia.
Mies on lähes yhtä omaperäinen kuin Améliekin. Miehen pudottaessa albuminsa (joka on täynnä revittyjä passikuvia) Amélie ottaa albumin käsiinsä ja selvittää kuka jokaisella albumin sivulla esiintyvä mies on. Samalla Amélie rakastuu passikuvien keräilijään.
Rakkaustarina voi siis alkaa...

KAUPAT JA KAHVILA
Kuvauspaikkoina toimivat Pariisin lähiöt ja siellä sijaitsevat oikeat kuppilat ja kaupat, jotka elokuvan jälkeen ovat olleet hullaannuttamassa turisteja sekä elokuvan faneja.
 Sisustukseltaan Café des 2 Mouling oli ihanan kotoisa ja lämmin tunnelmaltaan. Kahvila olisi juuri sellainen, jossa itse tykkäisin käydä istumassa pehmeillä punaisilla penkeillä ryystäen kupposen kahvia.


ASUKKAIDEN ASUNNOT
Kyläläisten kodit kuvattiin studiossa Sakassa, Kölnissä.
Portinvartijan asuntoon ohjaaja oli halunnut ottaa mallia oman naapurinsa asunnosta, jossa oli todella paljon kaikenlaisia eri esineitä. Portinvartijan asuntoon ei kuitankaan haluttu laittaa aivan yhtä paljon tavaraa esille, kuin malliasunnossa. Mielestäni asukkaiden huoneet oli saatu näyttämään onnistuneesti asutuilta ja sisustus oli aikakauteen juuri sopivaa.
 Valojen käyttö lähes kaikissa huoneissa oli vähäistä ja huoneet olivat enemmän hämäriä kuin täysin valoisia.

KUMMITUSJUNA
Kohtaus jossa Amélie menee kummitusjunaan on kuvattu myös saksassa studiossa. Jotenkin mielestäni lavastus on hieman kömpelö, mutta taitaapa nuo nykypäivän kummitusjunat muutenkin olla aika olemattomia, ettei lapset kuole traumoihin. Mutta voi olla että kummitusjunaan ei haluttu laittaa liikaa roinaa viemään huomiota kohtauksesta, jossa luuranko tulee huhuilemaan Amélien korvaan. Kummitusjunan sisätila on hämärä ja savuinen, valoissa oli käytetty vihertävää ja kirkasta valaistusta.
(Ulkoa kuvattu kohtaus toki on oikeasta kummitusjunatalosta.) 

Idean passikuvien keräilyyn ohjaaja oli saanut omasta kirjailija ystävästään, joka oli kerännyt vastaavanlaista kirjaa hylätyistä passikuvista. Kirjailijan albumia olisi haluttu kovasti käyttää elokuvan teossa, mutta olisi ollut mahdottomuus löytää kuvien henkilöt ja saada luvat kuvien julkaisuun.

Naapurin mies mitä Amélie usein kiikaroi ikkunastaan on kova mies maalaamaan.
Maalaukset ovat kuitenkin oikeasti eri lavasterakentajien käsialaa.
(ja hienoja olikin. Tuskin itse osaisin tehdä vastaavanlaisia ainakaan vielä näillä maalaus kokemuksilla.)
Elokuva on kaikkien juonenkäänteidensä ja sekamelskaisuutensa ansiosta äärimmäisen ihana ja hyvällä tavalla omituinen rakkaustarina.

Itselle jäi elokuvan katsomisen jälkeen sellainen fiilis,
 että elämässä tulee ottaa riskejä ja uskaltaa! 


Tähdet: ****
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



ALIEN - Kahdeksas matkustaja

Ohjaaja: Ridley Scott
Päänäyttelijä: Sigourney Weaver
Budjetti:  11 000 000 dollaria

Alien ilmesty vuonna 1979 ja kuuluu tunnetuimpiin kauhu/tieteiselokuviin.
Elokuva uudisti elokuvatyyppiä yhdistämällä psykologisen trillerin ja sci-fin.

Avaruusalus Nostromo saa hätäsingnaalia alukseensa ja tutkijat lähtevät selvittämään kohdetta, josta signaali lähetetään. Laskeutuessaan emoalus vaurioituu. Osa ryhmästä lähtee aluksesta tutkimaan ympäristöä ja saapuessaan takaisin emoalukseen yksi tutkija on joutunut jokin sortin olion hyökkäyksen kohteeksi. 
Samaan aikaan emoalus on selvittänyt sinngnaalin olevakin varoitus, eikä hätäsignaali.
Pelastaakseen toverinsa tutkijat tuovat sekä olion, että ystävänsä alukseen.
 Ryhmän tutkiessa oliota he saavat huomata olennon omaavan täydellisen puollustusmekanismin.
He tekevät olentoon reijän josta alkaa vuotaa syövyttävää ainetta saaden aluksen monen kerroksen läpi menevän reijän.

 Elukka muuttaa muotoaan ja puskee uhrinsa rintakehästä läpi kadoten samalla alukseen.
Tutkijoiden ainoaksi ongelmaksi ei jää kuitenkaan avaruusolio sillä aluksen yksi tutkijoista paljastuu huijariksi.

Olio kasvaa täyteen mittaansa alkaen vähentää aluksen miehistöä.
Jääkö kukaan henkiin?
Kuka tutkijoista paljastuu huijariksi?
Kuinka elokuva pättyy?

LAVASTEET
Alien on kuvattu Englannissa studiossa, jossa lavasterakentajia oli mukana n. 200 henkeä.
Avaruusaluksissa on käytetty pienoismalleja aluksia ulkoakuvatessa.


Tutkijoiden mennessä tarkastamaan signaalin lähdettä he tulevat 18m portaat alas alukseen.. Kohtauksessa käytettiin ohjaajan omia lapsia, jotka olivat avaruuspuvuissa, että alus saatiin näyttämään isommalta ja ihmiset pieniltä. Tila oli saatu näyttämään valtavalta ja kammottavalta limaisine alienin munineen.

The Who- bändiltä lainattiin laservaloja kohtauseen, jossa tutkijat löytävät Alienin munat.

Ohjaaja ei aina paljastanut näyttelijöille missä ja milloin Alien hyökkäisi että näyttelijät saatiin aidosti säikähtämään.

Elokuvassa muutama kohtaus oli tehty kyllä järkyttävän huonosti.. toinen niistä oli kun robotti tutkijan pää muuttuu oikeasta päästä niin kummiseksi että ihan häjyä teki. Hah! Tehosteena robotin tuhoutuessa käytettiin läpikuultavia marmorikuulia (kuvassa ylhäällä), spagettia, maitoa ja kaviaaria.
Epäonnistunut kohtaus oli myös, jossa pikkuinen Alien "juoksee" tutkijan rintakehästä pakoon..
Kohtausta olisi pitänyt nopeuttaa niin paljon, että se olisi näyttänyt vähä vähemmän huvittavalta.

Pienoismallit aluksista oli tehty todella yksityiskohtaisiksi ja mielestäni ne oli todella hienot.
 Sisältä alus oli samalla tyylillä tehty kaikkialta.. joissain kohdin metalliksi tarkoitetty pinta olisi voinut näyttää vähän enemmän metallilta.
Avaruusolennot yleisestiottaen oli taidokkaasti tehty, mutta trikkikuvat joissain kohdin oli surkean näköisiä.

Elokuva sivisti ehkä sen verran, etten koskaan aijemmin ollut kyseistä elokuvaa katsonut.
Ehkä joudun katsomaan muutkin elokuvan jatko-osat ihan silkasta mielenkiinnosta.

Tähdet: **½
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


KAKSIPÄISEN KOTKAN VARJOSSA

Ohjaaja: Timo Koivusalo
Pääroolit: Helena Vierikko,
Vesa-Matti Loiri, Mikko Leppilampi
Budjetti: 1 570 000€


2005 ilmestynyt suomalainen musikaali elokuva on jäänyt ainakin minulta itseltä täysin pimentoon ja nyt näinkin elokuvan ensikerran.

Kaksipäisen kotkan varjossa elokuva sijoittuu 1900- luvun alkuun, aikaan kun Suomi oli vielä Venäjän vallan alla. Nuori kapinallinen Aaro kirjoittaa Venäjän vastaista kirjallisuutta kapinoiden venäläistymistä vastaan. Aaron ja Ella on kätkettävä rakkaus, Aaron vainojen vuoksi. Ella on kadonneen papin tytär, jonka lavastetusta murhasta ja kansan kiihottamisesta Aaroa syytetään. Kyläkauppias Verneri kätkee Aaron ja on mukana "taistelussa" oikeudenmukaisuuden ja sananvapauden puolesta.

TORI
 Elokuvaa varten tehdyt lavasteet oli tuolloin Suomen suurimmiksi tehdyt ulkolavasteet, jotka rakennettiin Villilän studioon, Nakkilaan. Lavastajina toimivat Pentti Valkeasuo ja Markku Myllymäki.
 Puutavaraa käytettiin reilusti yli 20 000 metriä suurien pintojen vuoksi, mm. noin 500 vanerilevyä. Lavasteita oli mukana rakentamassa 20 ihmistä niin miehiä, kuin naisiakin. Kierrätystä oli osattu myös hyödyntää. Elokuvaa varten hommattiin vanhoja ovia ja ikkunoita, joita sitten muokattiin käyttöön sopiviksi ja maalailtiin vanhan näköisiksi, mikäli siihen oli vielä tarvetta.
Rakennukset oli tehty liian uuden näköisksi. Talojen seinät näytti vasta maalatuilta, eikä siltä että talot olisivat olleet torin laidalla jo vuosia. 
Keskellä oleva tori oli kuitenkin uskottava puuhökkeleineen ja vilistävine kyläläisineen.


KROUVI
Laulajatar Saara työskentelee hämyisessä kapakassa. Krouvi on tehty niin savuiseksi, että oikeassa tilanteessa jokaisen asiakkaan olisi tullut polttaa tupakkaa sellaisen savun aikaan saamiseksi.
Savu oli saatu näkymään valoilla, jota oli asetettu tulemaan sivuiltapäin. Lavalla jossa Saara usein esiintyi oli saatu hieman eri sävyisiä valoja, jotka loivat show maista rauhallista tunnelmaa.
Lavasteissa pyrittiin saamaan aikaan ranskalais tyyppinen kabaree ravintola, jossa kyläläiset kokoontuivat juttelemaan henkeviä pienen ryypyn äärelle.


TALOJEN SISÄTILAT
Rakennusten sisätilat rakennettiin studioon.
Komentajan asunto oli täytetty hienoilla krumeluuri kalusteilla ja arvoesineillä luomaan tuntu komentajan suuruudesta. Komentaja piti itseään arvokkaana miehenä vaikka todellisuudessa oli kammottava. Mitä suuremmassa asemassa asukas oli sitä hienommat talot asukkailla oli.
Verneri oli käyhä kyläkauppias ja kalastaja ja asuikin sen muikaisesti nuhjuisessa kalastustuvassa järven rannalla. Vernerin asunto oli saatu onnistuneesti näyttämään vaatimattomalta vähäisine tavaroineen.
Useissa taloissa oli käytetty tapeteina suuria ja kirjavia kukkakuvioita.

Kaksipäisen kotkan varjossa- elokuva ei kyllä tehnyt minuun kovinkaan suurta vaikutusta... Sanoisinko että oli itkussa ja naurussa pidättelemistä, kun joku elokuvan hahmoista alkoi laulamaan.
Elokuvan loppuratkaisusta en ole tietoinen, koska jouduin kesken elokuvan lähtemään oppilaskunnan kokoukseen.

Tähdet: **
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------



 PIRATES OF THE CARIBBEAN
-mustan helmen kirous
Ohjaaja: Gore Verbinski 
Pääroolit: Johnny Depp, Geoffrey Rush,
 Orlando Bloom, Keira Knightley
Budjetti: 140 000 000 dollaria

Pirates of the caribbean, mustan helmen kirous tuli elokuvateattereihin 2003. Tämä seikkailu elokuva sai kimmokkeensa Walt Disney Worldin huvipuiston laitteesta.

Tarina kertoo hurjan seikkailun, jossa joukko ilkeitä
 merirosvoja ovat ryöstäneet Cortézin 882 kirotun aarteen.Yhden medaljongin kuitenkin puuttuessa merirosvot pysyvät kirottuina siihen saakka, että jokainen koru on arkussa ja jokaisen verta on vuodatettu arkkuun.
(Elizabeth pudonneena veteen kirottu koru kaulassaan)
Mitään aavistamaton kuvernöörin tytär, Elizabeth kantaa kaulassaan viimeistä kirottua aarretta, jonka hän otti lapsena vedenvaraan joutuneelta pojalta (Will Turner), pelastaakseen tämän tietäen pojan olevan merirosvo.

Elizabethin isän yrittäessä naittaa tätä suurelle sotaherralle, Elizabeth pyörtyy ja putoaa mereen kirotun aarteen riipus kaulassaan. Pian vesi alkaa värähdellä kutsuen Mustan Helmen miehistöä luokseen...
Merirosvojen hyökätessä Port Royaliin etsimään kadonutta korua Elizabeth joutuu heti rosvojen kynsiin.
Elizabeth valehtelee nimekseen Turner, vaatien samalla sovintopuhetta kapteenin kanssa.
Merirosvojen luullessa Elizabethia Turneriksi he luulivat tätä myös merirosvon lapseksi, joka pystyisi rikkomaan heidän piinaavan kirouksensa.

Elizabethin lapsuuden ystävä ja salainen ihalija Will Turner lähtee merirosvojen perään pelastamaan suurta rakkauttaan.. Erilaisten sattumusten kautta Will alkaa taittaa matkaa tunnetun, viskille haisevan merirosvokapteenin, Jack Sparrowin kanssa.
(Will ja Jack piilossa merenpohjassa ,veneen alla.)
Jack ja Will varastavat Karibian nopeimman laivan, Interceptorin saavuttaakseen merirosvot.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei puutu Willin ollessa Jackin seurassa.

Kuinka käy Elizabethin?
Katoaako kirous?
Kukoistaako seikkailumieli ja rakkaus?

En halua spoilata liikaa... ;)

LAVASTEET
Lavastajana toimi Ronna Kress.
-Elokuvaa oli mukana avustamassa satoja ihmisiä.
-Elokuvaa kuvattiin 200 eri saarella.

LAIVAT
 Elokuvaa varten rakennettiin kolme eri laivaa toteuttamaan tietyt tarpeet, joista kaksi laivaa rakennettin purjehduskelpoisiksi ja yksi rakennettiin studioon.

Kohtaukset joissa ammuttiin tykeillä, oli tehty pienoismalleja käyttäen.
Musta helminäytti aavemaiselle kummituslaivalle, joka varmasti herätti pelkoa vastustajassaan.

Ensimmäinen kohtaus, jossa kuvernööri purjehtii merellä tyttärensä ja miehistönsä kanssa on kuvattu studiossa.. Taustalla on niin paljon käytetty savukonetta ettei tausta erotu takaa.
Muutkin Studio kohtaukset huomaa kohtalaisen helposti kuvakulmista, merestä ja taustasta.

Mustan helmen keulassa oleva naisveistos oli todella kaunis.

Will.n ja Jackin löytäessä soutuveneen voi huomata ettei soutuvene ole yhtään adon näköinen.
Vene nousi niin kevyesti miesten hiippaillessa veneen alla.

LUOLA
Aarreluolaa rakennettiin halliin kaiken kaikkiaan 5kk.
Erilaisia kultaisia aarteita luolaa varten tehtiin yhteensä 200 000 erilaista.
Luola oli saatu näyttämään aidolta tippukivineen ja kallio seinineen.
Aarteitakin oli saatu niin paljon kuvaan, että näytti todella siltä että merirosvot olisivat vuosikausia ryöstelleet kaupunkeja aarteista.

LINNAKE
Linna jossa kuvernööri ja hänen tyttärensä asui oli tehty arvokkaan näköiseksi. Talossa hääräsi palvelijat ja pöydillä säihkyi hopeiset kynttilänjalat. Linnakkeen piha oli myös valtava, jossa suuret juhlatkin järjestettiin.
Harmi etten löytänyt yhtään kuvaa linnasta tai sen pihapiiristä. Linnaa kuvattiin elokuvassa kohtalaisen vähän.
Linna ja sen pihapiiri oli rakennettu kokonaan lavasteisiin.

Tähdet: ***

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


YÖ LENTO

Ohjaaja: Wes Craven
Pääroolit: Rachel McAdams, Cillian Murhpy, Brian Cox
Ilmestyi 2005 elokuvateattereihin.

Lisa Reisertin isoäiti on kuollut jonka vuoksi nainen joutuu matkustamaan yö lennolla Dallasista Miamiin, lentopelostaan huolimatta. Nainen tutustuu lentokentällä sattumalta mukavan oloiseen mieheen, Jackson Rippneriin.

Lentokoneessa istumapaikkoja etsiessä Lisa huomaa yllätykseksi istuvansa matkan ajan uuden tuttavuutensa vieressä. Matkan aikana kuitenkin Lisallekkin selviää, että Jackson suunnittelee erään poliitikon perheen murhaamista. Jackson kiristää Lisaa tiukoilla vaatimuksilla, mikäli hän paljastaa miehen aikeet tämä tappaa Lisan isän.
 
LENTOKONE
Lentokoneen lavasteita varten kerättiin kasapäin oikeista lentokoneista useita eri osia. Lentokoneesta tehtiin muokattava, jotta kameramiehet pääsivät luikertelemaan ahtaisiinkin väleihin erilaisissa kohtauksissa.
Lentokone oli saatu todella uskottavaksi ja kuvauksissa oli heinoa, että kamera pääsi lähelle kohteisiin.
Koneessa istuvia avustajia tarvittiin runsaasti. Avustajille saattoi tuottaa tuskaa istua samalla paikalla montatuntia kuvausten ajan. Lentokoneesta kuvattuja kohtauksia kuvattiin yhteensä kuusi viikkoa.

LENTOKONEEN WC-TILA
WC kohtauksia varten oli kameralle hommattu pieni nosturi, että wc:n ahtaus saatiin realistiseksi.
Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että ihan näytti uskottavalle lentokoneen hyysille.

HOTELLIN RÄJÄYTYS
Räjäytys joka elokuvassa suoritettiin tehtiin yhdellä otoksella varmasti jo ihan turvallisuusriskinkin vuoksi.
Kun hotellissa räjähtää kaksi stunttimiestä lentää kaaressa kohti kameraa ja katosta tippuu iso katon pala.
Jotenkin katosta tippuva möhkäle putoaa audon kaukana itse räjähdynsen lähteestä,  mutta jos kohausta ei sen koommin pohdi se on ihan OK.
Kun Hotelli on tuhoutunut voi huomata kuinka koko moska on rakennettu studiolavasteisiin.

Päälavastajan elokuvassa toimi Bruce Miller.

Yö lento ei herättänyt minussa juuri suuria tunteita.. elokuva oli huono ja tekemällä tehty.
Lavasteiden näkökulmasta ihan mielenkiintoinen, mutta muuten en voi kenellekkään erityisemmin suositella.

Mutta suosittelen miettimään kenenkä viereen istut lentokoneessa... 

Tähdet: **
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SAKSIKÄSI EDWARD

Ohjaaja: Tim Burton
Pääroolit: Johnny Depp, Dianne Wiest, 
          Winona Ryder, Alan Arkin, 
Anthony Michael Hall
Budjetti: 20 000 000 dollaria

 Saksikäsi Edward ilmestyi Amerikassa vuonna 1990 ja Suomessa vuosi tämän jälkeen.
Tim Burton oli jo nuorena piirrellyt saksikäsistä miestä, josta lopuksi syntyikin elokuva.


Peg yrittää saada kaupaksi meikkejään naapurustolle, mutta tuloksetta. Pegin jo melkein luovuttaessa hän huomaa lähiön laidalla olevan linnan. Hän rohkaisee meilensä ja lähtee kaupustelemaan meikkejään linnaan, löytäen linnasta yksinäisen nuoren miehen. Edward ei ole mikätahansa mies, sillä hän on edesmenneen keksijän keskeneräinen luomus. Edward ei kykene täysin normaaliin elämään käsien tilalla olevien sakisan vuoksi.
Saksien takia Edward on viillellyt vahingossa naamaansa ja Peg on valmis auttamaan arpien peittämisessä silläkin uhalla, että koko naapurusto sekoaa.
Edward rakastuu Pegin tyttäreen Kimiin ja on valmis tekemään tämän eteen mitä tahansa.
Kim seurustelee kuitenkin kovapäisen kovispojan kanssa, jonka mieltä ei alkuunkaan lämmitä että Edward on Kimin lähellä.
Vaikka saksikäsi hämmentää ensin naapurustoa olemassa olollaan, hän kuitenkin saa heidät innostumaan taidoistaan pensaiden muotoilijana ja parturina.
Pian koko lähiön väki on jonossa Boggsien pihalla valmiina parturoitavaksi.

Kimin poikaystävää alkaa rasittaa niin paljon Edwardin naama,että hän hommaa saksikäden hankaluuksiin ja taas koko naapurusto vihaa Edwardia haluten tämän pois jaloista.
Kim ei ole otettu poikaystävänsä tempuista ja jättää hänet.
Edward pakenee poliisia ja vihaisia kyläliläisiä.
Kimin vihainen exä syöksyy linnaan uhoamaan ja saakin siitä sitten osansa.
Kim hyvästelee jo rakkaaksi tulleen Edwardin ja kertoo kyläläisille Edwardin ja hänen entisen poikaystävänsä tappaneen toisensa.

LÄHIÖ JA PENSAAT
Elokuvassa käytetty lähiö on oikea asutettu lähiö Tamba Bayssa, Floridassa. Osa ihmisistä muutti 3 kk pois asunnoistaan, jonka jälkeen talot maalattiin ja joitain ikkunoita ja ovia muokattiin liioitellusti.
Muutama ihminen jäi elokuvaan avustajiski ja osa jatkoi töihinsä kuuman sään vuoksi.
Tim Burton oli saanut idean lähiöön ja sen tyyliin omasta nuoruudestaan, jolloin hän oli itse asunut
vastaavanlaisessa lähiössä, Californiassa. Lähiön talojen värimaailma antoi yhteisöstä tiiviin kuvan, jossa kaikki asukkaat tietävät toistensa asiat. Ihmiset olivat ulkokultaisia ja pyrkivät naapureiden silmissä täydellisyyteen niin puutarhan kuin elämänlaadun saralla.
Sisätiloista usea asunto oli kohtalaisen pelkistetty sisustus, mutta väriä ei oltu säästelty sisätiloissakaan. Yleensä yksi huone oli aina varattu tietylle värille.

Ensimmäinen kohtaus jossa lähiön värikästä maailmaa kuvataan on sen verran jämerän näköinen, että kyseessä täytyy olla pienoismalli.

Lähiön keskeiseen maisemaan kuuluu muotoillut pensaat, joita alkoi suorastaan taijanomaisesti tupsahdella ihmisten pihoille... Pihojen ulkoasu muuttui huomattavasti kun muotoiltuja pensaita ilmestyi vaikka pihassa ei elokuvan alussa ollut koko pensaita.
 Pensaat valmistettiin kanaverkosta ja tekokasvisuikaleista, joita kieputetiin verkkoon.
Samoja pensaita nähdään myös goottilinnan pihalla.

LINNA JA KEKSIJÄN KONEET



Linnasta tehtiin pienoismalli, joka sijoitettiin pienelle nyppylälle, joka elokuvassa näyttää valtavalle.
Linna pihalle oli luotu Tim Burtonille tyypillisiä kauhuelementtejä mm. lehdettömiä puita ja hirviönaamoja. Pihaa koristi myös Edwardin tekemät eläimiksi muotoillut pensaat.
Ulko-oven kokoa oli liioiteltu, samaten ovessa olevaa kahvaa ja pyöreää "koputus rautaa."

Linnan sisätila on kuitenkin huomattavasti pelottavampi tunnelmaltaan, kuin piha. Linnan sisätila rakennettiin kokonaan Fox studioon.
 Sisällä oleva piparikone luo heti tunnelman koneiden raksutuksesta suurilla rattaillaan.


Pipari kone oli saatu hauskaksi ja leikkimieliseksi koneeseen liitetyillä erilaisilla hahmoilla. Taikinan pudotessa liukuhihnalle pienet jalat vaivasivat taikinan ja painelivat piparimuoteilla kuvat ja Voila, valmista piapria alkoi tulla uuninsuusta. Koneen suunnittelussa on saanut käyttää todenteolla aivonystyröitä, että osat oli saatu liikkuviksi.
Linnan yläkerrassa oleva huone oli jätetty kolkoksi ja paljaaksi tavarasta. Katossa olevassa reijässä oli hieman samanlaista ulkonäköä, kuin Hyvät, Pahat ja Rumat elokuvassa olevissa taloissa jotka olivat joutuneet pommitusten kohteeksi. Myös tässä reijästä sojotti lautoja kummallisesti ylöspäin vaikka selvästi katon läpi oli tullut vauhdillaalaspäin.
Lavastajat olivat saaneet taidokkaasti tehtyä vinot portaat, portaisen silti näyttämättä epäonnistuneilta. Portaat olivat suorastaan taidetta.

LUMISADE JA JÄÄVEISTOKSET
Edward ilahduttaa asukkaita myös lumisateella, Edwardin työtäessä jääveistoksia.
Elokuvassa nähtävä lumi tehtiin muovin siivuista ja glitteristä. Jääveistokset oli osakseen aitoja veistoksia joita oli vaikea toteuttaa kuumien säiden vuoksi. Lopussa näkyvistä jääveistoksista tuskin kaikki olivat aitoja, sillä osa näytti hyvin muovisilta.


KAMERAN KÄYTTÖ

Elokuavssa kuvattiin todella lähelle taloja, jotta talojen rosoiset pinnat näkyivät selvästi.

Lavastajana elokuvassa toimi Tom Dafield.



Tähdet: **** 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

ED WOOD 

Ohjaaja: Tim Burton
Pääroolit: Johnny Depp, Martin Landau, 
Sarah Jessica Parker,Patricia Arquette
Budjetti: 18 000 000 dollaria

Elokuva on tehty B- luokan elokuvaohjaajasta Ed Woodista. Elokuva on tehty lähes kokonaan Rudolph Greyn kirjoittaman elämäkertakirjan pohjalta "Ed Wood on Ed Wood". Miehen tekemät elokuvat eivät tuottaneet aikanaan suurtakaan suosiota, muuta kuin kriitikoiden suussa kritisoidessa miehen kehnoja teoksia.

Ed Wood tuli elokuvateattereihin ensi-iltaan 1994.

Ed Wood oli intoa ja päättäväisyyttä täynnä oleva mies. Hän halusi tehdä elokuvia, jotka miellyttivät niin katsojaa kuin häntä itseäänkin. Ed Wood tulee tunnetuksi pienellä budjetilla tehdyistä kauhu- , tieteis- ja lännen elokuvista.(..myöhemmin myös pornoelokuvista.) Erityisen tunnetuksi hänet teki elokuvien huonous ja surkeat lavasteet pienellä budjetilla. Ed ja hänen tyttöystävänsä Dolores tekevät elokuvan mm. siitä kuinka mies haluaa pukeutua naiseksi. Aihe oli suoraan Edin omasta elämästä, josta Dolores aluksi järkyttyikin yrittäen aluksi ymmärtää miestään, mutta suhde päättyi myöhemmin. Ed rakastui kuitenkin uudelleen ja avioitui Kathyn kanssa.
 Ed Wood halusi tehdä elokuvan legendaarisen draculan näyttelijän, joka oli hyllytetty elokuvista jo ajat sitten. Ed ystävystyykin toden teolla Bela Lugosiin ja tekee hänen kanssaan useita elokuvia ennen Belan kuolemaa. Ed tekee myös Belalle omistetun elokuvan tämän kuoltua. Bela oli narkomaani aina vanhoille päivillensä saakka.

ED WOOD ELOKUVAN LAVASTEET
Ed Wood perustuu 50- lukuun, jonka vuoksi ohjaaja halusi elokuvaan eri kohtiin lentäviälautasia ja ufo aiheita, jotka siihen aikaan olivat valloillaan..
Elokuvan teko tuotti hankaluuksia mustavalkoisuutensa vuoksi. Ohjaaja kokeili kuvata eri vaatteita ja värejä mustavalkoisiksi kameralla, jotta saisi käsityksen miltä ne näyttäisivät elokuvassa. Elokuvassa käytettiinkin paljon vihreää väriä ja vältettiin paljolti punaisen värin käyttöä, koska elokuvassa punaiset värit olivat hyvin tummina. Mikäli kontrasti ei ollut filmillä hyvä, käytiin kohdetta maalaamassa sen mukaisesti.
Belan asunto oli tehty ihanaksi ja tunnelmaltaan hyvin kotoisaksi. Sisustukseen kuului Dracula maista ilmettä, olihan se oikean Draculan koti. Huoneesta saattoi löytää paljon yksityiskohtia runseiden esineiden joukosta.
Eri kohtauksissa voi usein huomata seinillä 50-luvun retroja mainosjulisteita.
 Lavastajan toimi Tom Duffield.

ED:n ELOKUVIEN LAVASTEET
Ed Wood ei osannut avustajineen alkuunkaan lavastaa kunnolla. Hautausmaakohtausta oli huvittava katsoa kun näyttelijät kompastuivat mattoihin ja hautakivet oli vähän sinnepäin tehtyjäheiluvia kapistuksia.
Samaten Hollywoodista tehty pienoismalli oli aika leikkimielisen näköinen mikäli sen olisi pitänyt näyttää uskottavalta ja pelottavalta lentävienlautasten kanssa. Lentävät lautaset Edin vaimo askarteli kertakäyttölautasista. Ehkä siinäkin oli säästetty askartelulla. Elokuvien lavastus budjetti loppui usein, joka saattoi olla yksi syy lavastusten elottomuuteenja laatuun. Lavasteista ei myöskään löytynyt moniulotteisuutta saatika syvyyttä.

Yksi hulvattomista kohtauksista oli myös kun Ed kuvasi kauhuelokuvaa, johon lainattiin suurikokoista mustekalaa. Mustekala oli lötkö ja moottori oli unohtunut kuvauksista, jonka vuoksi Belan piti heilutella itse mustekalan lonkeroita niin kuin se olisi hyökännyt hänen kimppuunsa.

Ed Wood elokuvaa varten lavastajat olivat osanneet tehtyä onnistuneesti kömpelöitä lavasteita Edin lavastustyylia kopioiden.

Ed Wood oli viimeisillä elinvuosillaan vakavasti alkoholisoitunut ja kuoli 54- vuotiaana sydänkohtaukseen.

tähdet: ***
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SHOWTIME

Ohjaaja: Dom Dey
Pääroolit: Robert De Niro, 
Eddie Murphy, Rene Russo
Budjetti: 85 000 000 dollaria
Elokuva ilmesty vuonna 2002.

Showtime kertoo kahdesta poliisista, jotka joutuvat mukaan tosi- TV sarjaan.
Miehet ovat keskenään luonteeltaan ja olemukseltaan kuin yö ja päivä. Nuorempi poliisi on innoissaan TV-sarjasta ja onkin innokkaana mukana ohjelman teossa, toisin kuin toinen poliisi.
 TV ohjelma on realityä poliisien työstä.

Loppuakohden poliisit pääsevät mukaan nappaamaan vaarallista ja vaikutusvaltais rikollispomoa.








POLIISILAITOS JA SARJAN KUVASUPAIKKA
 Poliisilaitos oli tyypillisen toimistomainen. Ihmiset istuivat tietokoneiden ääressä paperipinojensa takan ankarasti töitä tehden. Mappeja ja muutakin roinaa löytyi joka nurkasta.
Huone jossa poliisit kävivät päiväkirjamaisesti tilittämässä päivän fiilikset ja työtapahtumat oli verhoilla muurattu huoneen nurkka jossa paistoi vain kameran punainen valo.
















Poliisien ollessa asemessuilla korisjoukkueen pistetaulukko
ratkeaa liitoksistaan. "Kettinki" millä taulukon pitäisi olla kiinni taipuu poikki, poliisien metsästämän rikollisen laukausten johdosta. Todennäköisesti kettinki oli muovia ja teulukko jotain kevyttä vaneria.
Rikolliskoijari ampuu suurella singontapaisella aseella säkkikankaalla päällystettyihin pusseihin tehden niihin pienet reijät ja ase saa auton räjähtämään...  Olisin olettanut että tuollaisella aseella ampuessa pussit olisivat menneet säpäleiksi.

Lattari baarissa ole auton raato pisti silmään. Olisi lystikästä vastaavanlaiseen baariin joka olisi yhtä hauskasti sisustettu.

Vanhemman poliisin uusiksi sisustettu asunto oli suloisen raikas väreiltään.

Talon räjäytys isolla singolla oli hassua, kun sisäpuolelta asunto näytti aidosti tuhoutuvan, mutta ulkoapäin tuhon jälki oli olematonö.

Showtime oli amerikkalaisten mielestä suuri munaus, enkä yhtään ihmettele... Olen amerikkalaisten kanssa täysin samaa mieltä.


Tähdet:  **

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OOPPERAN KUMMITUS

Ohjaaja: Joel Schumacher
Pääroolit: Gerard Butler, Emmy Rossum, 
Patrick Wilson, Miranda Richardson, Minnie Driver
Budjetti: 70 000 000 dollaria 

Oopperan kummitus ilmestyi  vuonna 2004. Elokuva on tehty musikaalin ja samannimisen romaanin pohjalta.



Pieni poika on joutunut sirkukseen esiintymään kauhistelun kohteeksi epämuodostuneiden kasvojensa takia. Nuori tyttö kuitenkin auttaa poikaa pakenemaan ja kätkee tämän teatterin kellariin. Poika varttuu oopperassa ilmestymättä kuitenkaan oopperan muulle väelle. Miehestä tulee oopperan kummitus. Oopperan kummitus rakastuu suorastaan pakkomielteisesti teatterin uuteen sopraanoon. Kolmiodraama on valmis kun Christinen nuoruuden rakkaus Raoul saapuu teatterin kuvioihin.



LAVASTEET
Oopperan kummitus on hyvä esimerkki kokonaan lavastetusta elokuvasta. Kuvaukset suoritettiin studiossa, Englannissa. Ainut kohtaus joka on kuvattu studion ulkopuolella on, kun Christine lähtee hevosvaunuilla oopperan kummituksen ohjatessa hevoskärryä kohti hautausmaata. Kuvauksissa on käytetty useita maisema fondeja studiokuvausten vuoksi. Hautausmaa kohtauksessa fondin voi erottaa selvästi.
Teatteri lavasteet oli tehty todella vain teatteria varten eikäniiden tarvinnut näyttää niin aidoille kuin elokuvalavasteiden.

Viimeisessä teatterinäytöksessä aiheena on tuli ja lavasteet on sen mukaiset. Kaukaa kuvattuna lavasteet toimivat todella hyvin, kun Christine kiipeää puutelineen päälle näkyy laudoissa hutiloituja kiekuroita esittäen liekkejä... Kammottavan näköistä moskaa läheltä, mutta tärkeintä oli että yleisön silmään näky oli hyvä.

VEISTOKSET
Eri puolilla elokuvaa näkyy monia veistoksia. Teatterissa veistoksia on monia jotka esittävät alastomia nasihahmoja. Ihmisiä oli laitettu myös korvaamaan veistoksia kohdissa joissapatsaat liikkuivat mm. kädet joissa oli kyntteliköt. Katolla tapahtuvassa taistelussa on myös taustalla patsaita, jotka on luultavasti tehty jostain kevyestä materiaalista.
Hautausmaa on myös yksi missä veistoksia näkyy todella runsaasti.
Elokuvassa nähdään myös todella taidokkaita maalauksia veistostenlisäksi.

 KUMMITUKSEN HUONE
 Oopperan kummitus asuu teatterin kellarissa syvällä maan alla. Kummituksen viedessä Christineä väkipakolla luolaansa veneellä, vene puksuttaa selvästi jonkin sortin kiskoilla koska liikkuminen veellä ei näytä kovin sujuvalle.
 
Kummituksen huone on täynnä kynttilöiden, peilien ja verhojen loistoa. Kynttilöihin on usein käytetty korkeita hienostuneita kynttilänjalkoja. Tekstiilit tuovat kolkkoon luolaan pehmeyttä, kodikkuutta ja kodin tuntua.
Väreissä oli paljon kultaa ja tumman punaista, josta tuli arvokas vaikutelma vaikka kyse oli luola-asunnosta.
Luolan seinämät ovat uskottavia aina toisinaan.. välillä näytti ihan aidolle kivelle.




KRISTALLIKRUUNUT

Elokuvaa tehdessä käytettiin kolmea eri kristallikruunuja.

Yksi oli tehty oikeista kristalleista kohtaukseen, jossa kristallikruunu säyhkyy teatterissa yleisön yllä.
Toinen kristallikruunu oli valmistettu kohtaukseen jossa tekele tippuu katosta hajoten maahan. Materiaaleina oli käytetty sokerilasia ja tavallista lasia. Kohtaus kuvattiin ensimmäisellä otoksella.
Kolmas kristallikruunu tehtiin sähkövaloihin kuvastamaan tulevaisuuden uusia tuulia jolloin lamppua kaupattiin huutokaupassa. 

 Lavastajan toimi: Anthony Pratt.


Näyttelijöillä nähtävät asut mm. naamiaisissa nähtävät vaatteet vievät suorastaan mennessään.

Oopperan kummitus on lavasteiden osalta jotain aivan uskomattoman hienoa! Lavasteiden loistoa voisi vain tuijottaa suu ammollaan monta päivää.  Itse elokuvassa tulvivaa jodlausta ei kuitenkaan jaksa kuunella Erkkikään. Laulut eivät aluksi häiritse, mutta loppuakohden rupeaa tuntumaan siltä että sama biisi pyörii joka kohdassa. Suosittelen kuitenkin katsomaan elokuvan vaikka ihan vain lavasteiden vuoksi.

Tähdet: ***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti